• 25 SEP 16

VARICOCELUL

Varicocelul reprezintă dilatația venelor la nivelul testiculelor. Cel mai des se întâlnește pe partea stangă, 90% din cazuri și 10% pe partea dreaptă sau bilateral. Dilatația venelor testiculare este similară varicelor de la picioare. Se întâlnește la aproximativ  15% din populația masculină și reprezintă 40% din cazurile de infertilitate.

Dilatația venelor testiculare se accentuează odată cu vârsta. Varicocelul reprezintă o cauza frecventă de atrofie testiculară și determină alterarea calității spermei (infertilitate). Totuși nu toate persoanele ce prezintă varicocel au nevoie de tratament chirurgical. Persoanele asimptomatice și fară alterarea spermatogenezei nu necesită nici un fel de tratament.

SIMPTOMATOLOGIE

Simptomatologia în cazul varicocelului este destul de ștearsă, rar când produce dureri testiculare, tensiune intrascrotală ce se accentuează în timpul zilei.

Cel mai des varicocelul este descoperit in urma testelor de fertilitate.

Cauzele ce duc la apariția varicocelului sunt în special datorate incompetenței funcționale a valvelor venoase antireflux. Datorita acestui fapt circulatia sângelui este afectată prin prezența de stază venoasă și creșterea temperaturii locale.

Acest fapt duce la alterarea calității spermei.  Cel mai frecvent varicocelul apare în adolescență și se accentuează cu vârsta. Deși varicocelul se află de obicei doar pe o singura parte, el alterează funcția testiculară bilateral.

Diagnosticul se pune pe baza examenului clinic (prezența de dilatații venoase scrotale) și ecografie testiculară.

TRATAMENT

După cum am menționat anterior, nu toate persoanele cu varicocel au nevoie de tratament. Durerea testiculară, atrofia testiculară și infertilitatea sunt indicațiile de elecție pentru tratamentul varicocelului.

Există două metode de tratament:

1. Embolizare percutanată – se introduce o substanță sclerozantă în vena testiculară ce întrerupe circulația venoasă.
    2. Tratamentul chirurgical
    3. Chirurgie clasică – printr-o incizie a peretelui muscular abdominal se pătrunde in retroperitoneu si se ligaturează vena (venele) spermatică.
    4. Laparoscopic – este o metodă modernă de tratament chirurgical minim invaziv, cu reluarea activității imediat postoperator și cu complicații minime postoperatorii.
    5. Microscopic – se efectuează o incizie deasupra scrotului si se ligaturează venele sub control microscopic.